top of page
Foto van schrijverArie | Pragmarketing

Hoe kies je een marketing advies bureau?

Welke criteria pas je toe bij het kiezen van een marketing advies bureau of een marketing partner? Dat start met je behoefte. Wat is de aanleiding om op zoek te gaan naar marketing ondersteuning?


3 meest voorkomende reden om marketing ondersteuning in te huren:

1) Tijdelijk meer capaciteit nodig

2) Specifieke marketing kennis inhuren waarvoor je geen permanente bezetting kan hebben

3) Projectmatige capaciteit


Binnen het MKB is marketing best vaak een ondergeschoven activiteit. Dat blijkt uit onderzoek. Gebrek aan tijd, kennis en budget zorgt vaak dat andere prioriteiten, de dagelijkse business, eerst komen.


De belangrijkste redenen om GEEN marketing in te huren:

1) Duur. Interim marketing of adviseurs worden als duur ervaren.

2) Keuzestress. Alle specialisten verkopen hun specialisme. Wat heb ik nu echt nodig?

3) Aansturen externen, daar is te weinig tijd voor.


Om betere marketing voor te hebben als MKB bedrijf kan je op meerder manieren ondersteuning inhuren:


Welke soorten inhuur voor marketing ondersteuning heb je:

1) Interim marketeer of manager in dienst nemen.

2) Uurtje-factuurtje inhuur.

3) Abonnement met flexibiliteit


Om je te helpen, hierbij een hulplijstje met punten waarop je inhuur kan toetsen:

✓ ervaring met MKB markt

✓ marketing kennis

✓ kennis van het onderwerp wat belangrijk voor je is

✓ mate van flexibiliteit qua invulling (hard geplande uren vs 'always on')

✓ kosten out-of-pocket (tarief, projectkosten, reiskosten)

✓ mate van ontzorgen

✓ klik met contactpersoon

✓ bereidheid tot kennisoverdracht

✓ resultaatgerichtheid


Pragmarketing.nl is een marketing bureau voor MKB'ers met groei ambities. Natuurlijk bieden we losse diensten, echter de meestgebruikte vorm van samenwerking is een marketing abonnement naar keuze. Zo coördineert Pragmarketing je marketing met alle betrokkenen, zijn de maandelijkse kosten zeer aantrekkelijk en is je externe ondersteuning 'always on'. Zo werk je echt samen om in 6 of 12 maanden concrete doelen te bereiken. En daar heb je als ondernemer wat aan.




Comments


bottom of page