top of page
  • Foto van schrijverArie | Pragmarketing

Verdeel je webshop marketing budget

Met 8900 nieuwe webshops in Nederland in 2017 èn met 5400 gestopte webshops in datzelfde jaar is het duidelijk dat online marketing en verkoopsucces niet standaard is. Een belangrijke reden is dat webshops die starten hun budget mogelijk niet goed verdelen.


Veel online starters, dus ook bestaande offline bedrijven, zien het bouwen van de site als actie om een graantje mee te pikken van de online omzet. Natuurlijk is dat zeer belangrijk. Denk ook aan de volgende zaken:


1) Bepaal je marketing strategie en de online vertaalslag daarvan :


Welke doelgroep, welk product, wat doen online concurrenten, hoe onderscheid ik mijn webshop, wat wil ik bereiken, wanneer is het rendabel (en vergeet kosten als retour, handling, post, service niet). Voorbeeld als je B2B klanten target, ga je prijzen inclusief of exclusief btw tonen. Duidelijke strategische marketing keuzes maken het goed bouwen makkelijker en doelgerichter.


2) Verdeel je budget :


Het bouwen van een mooie webshop is gaaf. Verleidelijk zelfs. Mooi ogende webshop en websites strelen natuurlijk ook het ego. Look en feel is belangrijk in relatie tot wat je als merk wilt uitstralen. Ben jij een value-for-money verkoper, dan is een fancy look van je website mogelijk contraproductief voor je conversie. Bouw vanuit de klant gezien, het orientatie- en koopproces en hoe tot een tevreden conversie te komen. En vermijd overkill. Zware beelden kunnen je site vertragen en je conversie verlagen. Bouw gericht en zorg voor budget voor activatie (traffic) zodat potentiële kopers je gaan bezoeken. En reserveer budget voor optimalisatie, zeker qua conversieratio. Wanneer dit namelijk beter wordt, neemt je rendement toe en dan loont meer paid traffic ook veel beter.


AGConsult geeft deze indicatie af voor starters:


3) Besteedt aandacht aan content:


Tekst, beeld en video zijn feitelijk je munitie om bezoekers te verleiden tot een conversie. Zorg dat tekst zowel relevant in search en oriëntatie (key words) is, als dat tekst overtuigd tot aankoop. Authentieke, originele relevante copy en images op product, categorie en non-product pagina's verhogen je kans op succes. Heb je heel veel producten, start vanuit je belangrijkste producten. Dat kunnen strategische products, best sellers, marge makers of eigen merk producten zijn.


4) Analyse en feedback loop


Nu je site effectief gebouwd is voor de marketing strategie die je nastreeft, je traffic binnenhaalt door middel van paid, owned en earned media en advertising en je conversie beter is door klantgerichte sterke content is het tijd voor de verdere optimalisatie. Goede data en analytics worden nu nog belangrijker. Zorg voor een correcte inrichten van Google Analytics. Daarmee bedoelen we dat je meet wat voor jou strategie em KPI's belangrijk is. Besteedt consequent aandacht aan je cijfers en analyses voor verbeteren van je webshop resultaten.


Een voorbeeld is om elke week uit Google Analytics de no-search results te halen. Dat zijn zoekopdrachten van bezoekers op je site waarvoor je site geen resultaat geeft. Haal daar de relevante woorden uit en voor bijvoorbeeld synoniemen toe in je CMS, of voeg een content pagina toe, of wellicht biedt een productuitbreiding verkoopkansen.. Zomaar een voorbeeld uit honderden. Je bent nu op route voor verdere groei van je resultaat. Succes !!


bottom of page