Traditioneel werd marketing gezien als "het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn om de ruil van producten of diensten te bevorderen". Michael Porter beschreef ooit dat een bedrijf eigenlijk 2 functies heeft: innovatie en marketing. Ofwel biedt iets unieks dat relevant is voor (een deel van) de markt en brengt het naar de markt. Marketing in de zin van "market getting" vanuit waardecreatie.
Wat is marketing anno 2018 niet. Marketing is niet allemaal maar 'digital', marketing is niet alleen adverteren. Digital en advertising zijn tactische onderdelen van marketing. Lees nu blogs, vakmedia of bekijk je LinkedIn stream en het lijkt of we alleen maar overleven door massaal alles te digitaliseren (ja, is belangrijk), onze tijd massaal in social media moeten steken voor influencer marketing en intussen alle interne aandacht op marketing automation moet... Allemaal belangrijk, maar laten we de essentie van marketing niet uit het oog verliezen.
Marketing kent eenvoudig gezegd 3 hoofdonderdelen:
diagnose / analyse
strategie
tactiek

1) Marketing diagnose:
Marketing diagnose gaat over het begrijpen van de markt, je concurrenten, trends en klantprofiel en -gedrag. Een goed beeld is essentieel, hoe compact en praktisch ook gemaakt. Marketing en zeker strategie komt uit de militaire hoek. Een goed beeld en een juist situatie schets maken strategische keuzes kansrijker. Niet voor niets floppen tegenwoordig nog altijd 90% van nieuwe producten en diensten.
2) Marketing strategie:
Strategie gaat over keuzes maken. Wellicht is het belangrijkste zelfs het benoemen van wat je NIET gaat doen. Binnen marketing strategie worden ruwweg 3 stappen gedaan:
Segmentatie: markt verdelen in segmenten; homogene groepen obv klantgedrag.
Targeting: keuze welk segment of markt te gaat targeten
Positionering: benoemen hoe jij gaat positionering richting de target markt, de propositie
3) Marketing tactiek:
Met de strategische keuzes helder, kan de marketing tactiek bepaald worden. Om het simpel te houden wordt feitelijk de marketing mix (4 P's) ingevuld:
Product: welke product varianten of assortiment voer je , features, alle keuzes die je product of dienst bepalen
Prijs: welke prijs strategie voer je, markup, target based of laagste prijs RRP.
Plaats: ga je direct naar de eindgebruiker vermarkten, zet je online resellers in, werk je met bricks retails of ga je wellicht alleen groothandels inzetten, of combinaties hiervan
Promotie: hoe promoot jij het product, waar ga je adverteren, zet je social media in, of display bannering obv real time bidding en programmatic.
Het is duidelijk dat de 4P's een simpele weergave zijn. Toch raakt het de essentie. Immers, als we allemaal volledig op digital gaan, allemaal social als 'must have' inzetten enz. dan doen we meer en meer hetzelfde. Met minder onderscheidend vermogen. Dan zijn we inwisselbaar in een klik. En worden we een commodity die keihard op prijs het verschilt moet blijven maken. De Google clicks worden almaar duurder, de marges op commodity staan onder druk, Amazon en Alibaba nog buiten beschouwing gelaten..
Kortom, is je basis marketing op orde, focus je op winnen vanuit je onderscheidend vermogen en pas je marketing toe op basis van een marketing strategie vanuit eigen kracht?
Pragmarketing helpt MKB ondernemers en bedrijven op pragmatische wijze met betere marketing voor gezonde resultaten.
Comments