Ondernemers, vooral in het MKB, zijn druk bezig met de groei en ontwikkeling van hun bedrijf. Wat houdt ze echt bezig? Waar kunnen ondernemers hulp gebruiken? Een korte samenvatting uit bestaande onderzoeken:
#1 - Strategie van het bedrijf - 45% zeer belangrijk:
Het ontwikkelen van de producten en diensten van het bedrijf of het groeien in nieuwe marktsegmenten zijn een belangrijk speerpunt. Deze groeistrategie staat bovenaan de agenda van MKB ondernemers. Maar hoe groei je in deze markt met nieuwe toetreders, groei van internet en veranderend klantgedrag?
Een aantal tips voor snel en gericht je groeistrategie op gang brengen:
✓ Zorg dat je de propositie helder heeft.
✓ Werk vanuit een handzaam marketing plan.
✓ Benoem concreet doelen en KPI's voor focus
#2 - Innovatie - 34% zeer belangrijk:
Internet en digitalisering als vernieuwing is een flinke kans voor MKB bedrijven. Dat klinkt vooruitstrevend. Echter een deel van die innovatiewens is gebaseerd op achterstand. Een kwart van MKB bedrijven heeft geen website en een groter deel doet niks actiefs met digitale marketing en sales.
Om goed aan te sluiten van klantverwachtingen moet je als MKB bedrijf mee. Als eindklant groeit ons verwachtingspatroon door wat er in de markt is. Zelfde dag verzending, veel keus, supersnelle sites, handige apps, productkwaliteit, services en meer. De ondergrens van wat we verwachten gaat omhoog. Innovatie in de vorm van vernieuwen, maar zeker ook voor verbeteren is een must.
#3 - Personeel - 33% zeer belangrijk:
Goed personeel is de sleutel to succes. Alleen is het vinden ervan niet altijd eenvoudig. Zeker op bepaalde specialistische vakgebieden. En nog een dilemma.. welke rollen wil ik permanent invullen terwijl ik mijn risico en vaste controle ook in de hand wilt houden.
Sourcing van bijvoorbeeld marketing kan een slimme keuze zijn. Wel de expertise ter beschikking hebben, maar niet als vaste kosten.
# 4 - Marketing & verkoop - 28% zeer belangrijk:
Voor groei en meer omzet heb je klanten en orders nodig. Niet gek dat marketing en verkoop hoog op de MKB agenda staat. Met online verkoop en rendement (50%) en betere marketing (44%) als belangrijke onderdelen.
Online marketing in het MKB blijft achter. Focus op de dagelijkse business, tekort aan tijd, kennis of budget zorgen voor de achterstand.
Liefst 71% (!) van ondernemers wil zijn of haar omzet in bestaande markten vergroten en 45% (!) wil de naamsbekendheid verhogen. Dat betekent dat je concurrenten actieve plannen hebben... En bedenk dat 36% onvoldoende tijd zegt te hebben en 31% uitdagingen met personeel heeft.
Comments